Tweede hands motor dat klinkt interessant we hebben immer een schip uit 1978.
Dus marktplaats afstruinen en kijken wat er te koop is en vragen of iemand hem wil inbouwen
Vaak bouwen de bedrijven die de revisie motoren verkopen ze niet in dus koop je ze bij bedrijf A en laat je ze inbouwen door bedrijf B
Via marktplaats was ik uitgekomen bij een motor revisie bedrijf waar ze een mooie Yanmar 3GM 30 hadden staan met interne koeling prijs 5500 euro
Een nette prijs voor een motor en hij paste ook mooi in het ruim
Arjan de verkoper bedrijf eigenaar gaf nette en eerlijke info over wat er nog bij kwam voor dat de motor werkend in het schip zat.
En daar begon toch wel een beetje de schoen te wringen de in uit bouw zou rond de 2000 euro komen te liggen.
Maar omdat de motoroverbrenging anders is moet er ook een nieuwe schroef op en ook een nieuwe schroef as omdat de totaal lengte nooit het zelfde is.
Dus ongeveer 8000 euro voor een revisie motor dit bedrag kwam overeen met het verhaal van een boot eigenaar die ik in Makkum sprak.
zijn opmerking was eigenlijk had ik beter er gewoon een nieuwe in kunnen laten zetten.
Dus een nieuwe maar wat via de CYOC in contact gekomen met Pieter en hoorde wat zijn nieuwe motor 9 jaar geleden koste en wat hij er in had staan beviel hem goed.
Het leuke was dat pieter ook een Contest 30 heeft alleen met 180 cm kiel verder een gelijk waardig schip , en hij vaart op getijde water.
we gaan op onderzoek uit en komen uit bij de Nanni deal in Grou de Blieken Wester.
Op alle vragen via de mail krijgen wij netjes antwoord van Michiel Wester met de uitnodiging om eens bij zijn bedrijf in Grou te komen kijken zodat hij duidelijke uitleg kan geven.
gevraagd of hij voor mij eens op papier zou willen zetten wat er nu gebeurd aan een boot al je de motor laat vervangen
Het volgende kan ik voor u betekenen.
Het uitbouwen van de oude motor.
Het inruilen van de oude motor.
Het aanpassen van de fundatie voor de nieuwe NANNI N3.21.
Het schoonmaken van de motorruimte.
Het controleren van de schroefas afdichting op slijtage. Desnoods vervangen we de afdichting.( meestal of er moet al een nieuwe op zitten)
Het vervangen van de dieselleidingen van tank tot motor.
Het vervangen van de watertoevoerslang en doorvoer met kogelkraan en wierfilter.
Het vervangen van de uitlaatslang met waterlock.
Als de doorvoer te klein is wordt die ook vervangen.
Het controleren van de bedieningskabels. Worden meestal vervangen.
Het schoonmaken van de dieseltank.
Het inbouwen van de nieuwe NANNI N3.21.
Het aanpassen van de elektra.
Nieuwe plus en min kabels.
Als u twee accu’s aan boort heeft dan komt er een ander diode brug in. i.v.m. de 70A dynamo.
Voor de rest wordt het nagekeken op corrosie en betrouwbaarheid.
Het vervangen van het dashboard en aansluiten met de tussen kabel van NANNI.
Het uitrekenen en plaatsen van een nieuwe schroef 2 of 3 blad.
Het in bedrijf stellen van de motor voor garantie.
Nou dat was nog al een heel verhaal en een duidelijke uitleg het wordt dus een nieuwe het verschil in minimaal met een revisie motor
Door een pech gevalletje van een mede zeiler weet ik dat een diesel tank reinigen alleen al 400 euro kan kosten.
Maar deze klus is zo groot en specialistisch daar het ik de tijd en kennis niet voor en kopen bij bedrijf A en inbouwen bij bedrijf B is een slecht en te duur plan.
Het verschil is misschien 1500 euro max 2000 euro en het risico op teleurstelling te groot. .
We gaan dus voor een nieuwe Nanni 3 cilinder 21 pk met interne koeling.
Per mail en telefoon het verdere contact met Michiel Wester netjes af gehandeld.
Alleen nog even bepalen wanneer de boot naar jachtwerf de blieken Wester in Grou gaat.
24 september 2022 we brengen de boot naar Grou.
De Contest 30 heeft in het motor ruim een Volvo Penta MD11c liggen en een watergesmeerde schroefas met vetkoord afdichting.
Een zeilboot heb je om mee te zeilen en niet om de hele dag mee op de motor te varen .
Maar als de motor begint met overmatig olieverbruik en veel lekkage onder het blok begint het zo vervelend te worden.
Ook dat de vetkoord afdichting die niet meer goed werkt en zeer moeilijk bereikbaar is maakt de ergernis is compleet.
Na veel bellen en kijken is het een Nanni 3cilinder 21 pk geworden.
De Nanni is vloeistof gekoeld en heeft daarbij als voordeel dat hij 150 kg lichter is dan de Volvo Penta MD11c.
Daarom op 24 September de boot weggebracht voor het vervangen van de aandrijving
helaas wederom een vroeg einde van het zeilseizoen.
omdat het weekend erg mooi weer was er maar voor gekozen hem alvast weg te brengen en niet pas eind Oktober.
Op foto 1: De brug bij Warns .
Op foto 2: over et prinses margriet kanaal.
Op foto 3: De brug uitwellinerga.
Op foto 4: De waterkaart van de friese wateren .
Op foto 5: De spoorbrug bij Grouw.
Op foto 6: In Grou bij de werf.
foto 01
foto 02
foto 03
foto 04
foto 05
foto 06
Op 11 November is de Volvo Penta MD11C uit het motorruim gehaald
Op 11 November is de Volvo Penta MD11C uit het motorruim gehaald.
Door een spoed klus bij de werf moet de inbouw nog even wachten .
Op foto 1: MD11c.
Op foto 2: De lekkende schroefas.
Op foto 3-4-5: De MD11c verlaat het motorruim .
Op foto 6: MD11c op de kant.
Op foto 7: het lege motor ruim.
foto 01
foto 02
foto 03
foto 04
foto 05
foto 06
foto 07
23 januari 2023 De nieuwe motor gaat het motorruim in.
kijk even goed naar hoe het motorruim uit ziet op foto nr7 .
en hoe het er uit ziet op foto nr12 .
Wat een verschil daar worden we vrolijk van.
januari 2023
Op Maandag 23 januari is de Nanni 3cilinder 21 pk in het motorruim geplaatst.
Op de foto's is te zien dat de Nanni 3/21 veel compacter is dan de Volvo Penta MD11C.
De afspraak is dat de boot eind maart klaar zou zijn en dan weer naar Stavoren gaat.
Maar wat gaat er nu gebeuren nu de motor in de boot staat.
eerst worden alle leidingen van de tank naar de motor vernieuwd.
Als dat gedaan is dan worden alle elektra leidingen aangepast en aangesloten op het 12 volt systeem de boot zodat alles weer voeding heeft .
.De ronde accu schakelaar gaat verdwijnen en er komen 2 sleutel schakelaars voor terug.
Er zal dus ook een soort van diodebrug in komen die de accu's gaat regelen.
Tevens komt er een nieuwe schroefas schroefas afdichting en schroef
Als alles goed aangesloten en uitgelijnd wordt de motor opgestart.
Is dat goed gegaan dan wordt de motor gestart om een bepaalde periode proef te draaien als test.
Op foto 8-9-10-11-12: De Nanni 3cilinder 21 pk gaat naar het motorruim .
Op foto 13: De Nanni 3cilinder 21 pk in het motorruim .
foto 08
foto 09
foto 10
foto 11
foto 12
foto 13
03-03-2023 Een nieuwe schroef en schroefas .
Nu de nieuwe motor er in ligt is het tijd voor en nieuwe schroefas en een nieuwe rechtsdraaiende schroef.
Daarvoor moet de boot de kant op dat werkt net even wat makkelijker.
Omdat er een nieuwe schroef as in is gekomen wordt ook gelijk het binnen lager vervangen
Het binnen lager zit onderwater in de schroefas koker en is aan de binnen zijde van rubber.
De schroef die op de boot zat was links draaiend dus als je aan stuurboord aanlegt en je gaat in zijn achter uit dan gaat de achter kant naar stuurboord.
Doe je dat bij een rechts draaiende schroef dan gaat de boot naar bakboord in zijn achteruit.
Tevens is aan de binnenzijde het vetkoord lager vervangen voor een Vetus Seal dit type as afdichting is makkelijker in het onderhoud en lekt ook bijna tot geen water langs de as het motorruim in.
Op de foto’s kun je het verschil zien tussen een rechts en een links draaiende schroef.
Op foto 14: De linkse en rechtse schroef naast elkaar.
Op foto 15: De linkse en rechtse schroef naast elkaar.
Op foto 16: De nieuwe schroefas met nieuw binnenlager .
Op foto 17: Het oude binnen lager.
Op foto 18: De oude schroefas afdichting met vetkoord er in.
Op foto 19: De opofferings annode voor op de schroefas.
Op foto 20: De nieuwe as en rechtse schroef met annode gemonteerd.
Op foto 21 en 22: De nieuwe series one seal van tides Marine.

foto 14
foto 15
foto 16
foto 17
foto 18
foto 19
foto 20
foto 21
foto 22
13 Maart storm schade aan de romp. ( spotrepairFriesland zo blij mee ! )
Het is maandag 13 maart 2023 het inbouwen van de motor en nieuwe schroef as is klaar.
Helaas gooide de voorjaars storm roet in het eten en is er schade aan de stuurboord romp midscheeps .
Een windkract vcan dik 9 bft heeft vol op de zijkant gestaan en de boot de wal op gedrukt.
Daardoor zijn er beschadigingen in het polyester ontstaan gelukkig wel boven de waterlijn.
Dat is dus een nieuwe uitdaging waar haal je zo snel en polyster reparatie berdrijf vandaan.
Het bedrijf dat met googlen in Grou naar boven kwam is er mee gestopt en bij scheepswerfen kun je achter in de rij aansluiten.
Ik kreeg een tip om eens contact te zoeken met spotrepair in Friesland.
Dus gebeld en ik kreeg contact met Richard Nicolai binnen 2 dagen kon hij al komen kijken voor een offerte.
Na deskundig advies werd afgesproken dat de boot 27 maart de hal in gaat en de schade 31 maart hersteld wordt.
Dit werd keurig verzorgd door Richard Nicolai van Spotrepair.
Spotrepair kwam de reparatie terplekke uitvoeren en de romp schade is onzichtbaar herteld.
Op zaterdag 1 April zijn we gaan kijken naar het resultaat en dat was geen grapje maar gewoon goed en netjes gedaan.
foto 23
foto 24
foto 25
08-04-2023 De boot gaat terug naar de ligplaats in Stavoren
Het is zaterdag 8 April 2023 het inbouwen van de motor en nieuwe schroef as is klaar.
Helaas gooide een voorjaars storm roet en liepen we iets vertraging op.
Om ongeveer 11:00 varen we uit en zetten we koers richting het prinses Margriet kanaal .
We hadden geluk met de bruggen die we tegen kwamen elke brug tot aan Warns ging voor ons open en we hoefden bijna niet te vertragen.
De route is van af Grou eigenlijk alleen maar het kanaal volgen en dan bij een Friese boerderij er stuurboord om heen draaien de jeltesleat in .
Ook hier is het weer het vaarwater volgen tot de brug bij Warns en dan zie je de sluis van Stavoren al liggen.
Het ging erg gemakkelijk en binnen 5 uur waren we weer in de box in Stavoren.
Een nieuwe motor en een nieuwe schroef dat vaart anders de geluiden waar je aan gewend bent die zijn er niet meer.
En de schroef draait de andere kant op dus achter uit varen en aanleggen zal ff wennen worden.
Maar dat viel reuze mee aanleggen gaat makkelijker dan voorheen en achteruit reageert de boot beter dan dat hij gedaan heeft.
Bij het achteruit slaan pakt hij bijna gelijk en zet het schip goed in beweging .
Dit project is afgerond voor de komende 30 jaar kan onze Contest 30 weer vooruit.